måndag 9 november 2009

Sapeurs





The Moment skriver om Sapeurs, en livs/klädstil i Kongo-Brazzavilles huvudstad Brazzaville. Det är män i alla åldrar, från 5 till 70 år gamla, som har en extravagant och dandy-aktig klädstil med mycket färg och accessoarer. Självklart en bjärt kontrast till den krigs- och hungerhärjade stad som Brazzaville har varit och också är i nuläget. Även om det förhastat är lätt att anta att det handlar om en överklassklädstil verkar det faktiskt inte vara fallet. Istället verkar det ofta handla om män med alla sorters inkomster som helt enkelt lägger i princip hela sin inkomst på kläder. I ett land så härjat av inbördeskrig, aids och med en medelålder på cirka 20 år är det förstås lätt att förvånas över dessa mäns besatthet vid just utseendet. De har en närmast kult-status i staden och har ofta artist/smeknamn som Yves Saint Laurent, The Japan Ambassador och The Old Parisian.

Hur Sapeur-fenomenet uppkom finns det olika teorier om. Vissa menar att det var de franska kolonisatörernas elegans som inspirerade, andra menar att det var de kongolesiska soldater som tjänstgjorde under andra världskriget som förde med sig en europeisk klädstil och blev mottagna som hjältar vid hemkomsten som var grunden. Andra pekar på de
cargokulter som uppstod under 1900-talet i vissa delar av Afrika, och världen, samtidigt som regimen under Mobutu(president under 1965-1997) påbjöd afrikansk traditionell dräkt för alla, vilket antagligen gjorde detta till det perfekta upproret i det tysta.

Det går att hitta en hel del skrivet om och bilder på dessa sapeurs. Det gemensamma är fascinationen och förvåningen från journalisten eller fotografens sida. Hur tolkar man som västerlänning dessa män som ser ut som dandys men som är afrikaner och lever i underförstått tekniskt
efterblivna länder? Vissa verkar göra sitt bästa för att understryka kontrasten mellan deras väst-influerade klädstil och den kongolesiska miljö som omger dem.
Många bilder föreställer en sapeur och en kvinna i traditionell dräkt, vilket är intressant då kvinnor ofta får symbolisera det naturliga/primitiva i avbildningen av en främmande kultur, medan män klädda i kostym brukar få representera modernitet och civilisation.
En bild som jag stötte på föreställer några unga män som badar, samtidigt som en sapeur i tredelad kostym och käpp står vid stranden och blickar ut över vattnet. Att 'vildar' i den koloniala och traditionella bildkulturen ofta var nakna och barfota samtidigt som kolonisatören ofta avbildas i just tredelad kostym ger en något dålig smak i munnen.


Text- och bildmaterialet som står att finna på internet är förstås ändå att rekommendera- fantastiska män i fantastiska kläder!

21 kommentarer:

Anonym sa...

Blev mycket glad när jag hittade din blogg via DN. Har läst Cultural theory and fashion design och tycker att mode är självklart mest intressant ur ett kritiskt perspektiv, tack tack, har nu gjort ett bokmärke och ska lusläsa bloggen efter jobbet

Sanna Samuelsson sa...

Kul!!! Var har du läst cultural theory and fashion design någonstans, är det en kurs alltså?

Sedir sa...

Det är så synd att boken är så ful. Otroligt fattigt format och sjukt billig känsla. Dom borde dra tillbaka den upplagan som säljs nu och göra den, ursäkta uttrycket, mer coffe table-trevlig. Det tar emot att köpa en bok med spännande innehåll men förpackat som skit. Buhu.

elly sa...

jag har läst igenom din blogg fram (eller bak) till juli. så jävla befriande! och utan att bli för privat så måste jag även få nämna att den får mig att må lite bättre. inte för att jag direkt kan relatera innehållet till situationen jag för tillfället befinner mig i, men just för att den är så... vettig! om jag får säga så. och smart.

Sanna Samuelsson sa...

Sedir: men coffetable-böcker är ju det värsta som finns! då föredrar jag en ful bok.... Fast jag har inte sett den här irl, så svårt att säga.

Elly: TACK. Snäll, snäll kommentar

Cristian sa...

problemet med coffetable-böcker är att de bara är snygga. De har ett bruksvärde som är lika med noll och är därför intressanta i tio minuter ungefär. Trots det köper jag dem. vilken besvikelse jag är.

Anonym sa...

Dokumentären "The Importance of Being Elegant" behandlar ämnet. Vet inte var man får tag på den dock, såg den under kursen Film och Flärd.

Hilde Retzlaff sa...

Jmf. teddy boys! < 3

F sa...

Förvånas lite över att de som uppmärksammar dessa sapeurs inte verkar tycka att det hela är skevt. De förtryckta tar efter sina forna kolonisatörer, ska det sprida optimism? För mig blir det extravaganta mest en osmaklig kontrast till fattigdomen runtomkring. Kanske hade varit smartare att spendera i saker som ligger till grund för civilisation, inte i föremål som är en produkt av den.

Sanna Samuelsson sa...

Självklart är det lite skevt, samtidigt är det också lite skevt att de förväntas representera 'de förtryckta' på det sättet. Tror inte att de kan göras ansvariga för sin kultur/lands fortsatta utveckling på det sättet, på samma sätt som vi knappast görs det med våra kläder och vår kultur/land.

Måste dessutom motsätta mig ditt användande av ordet civilisation... Vad menar du att de skulle göra? Och du menar att man alltså inte kan definiera Kongo som ett civiliserat land? Hur definierar du då 'civilisation'? Hoppas att ironin/satiren i mitt användande av det ordet framgick.

Ida Th sa...

Vi hade ett par föresläsningar om sapeurerna när jag läste socialantropologi vid Lunds universitet förra sommaren. Kursen hette Mode och konsumtionsmagi (7,5) - rekommenderas varmt! Jag tror det fanns en film också där man fick följa paris-afrikanerna på shoppingrundor. Vi talade om det ur ett ritual-perspektiv (m.m.). Väldigt intressant!

Agnes sa...

Visst är det en artikel i senaste Bon om Le Sape (kanske du som skrivit)? Jag har inte läst den ännu. (bara tittat på bilderna, ehe, hittills)
det jag tänkte i anslutning till le Sape var så klart de olika traditionella dräkterna i olika Afrikanska läder. afrikanska tryck, tyger, vävtekninker och plagg är alltid fantastiskt vackra...och sättet de bär dem på likaså. är inte det här i samma tradition fast i västerländska klädmodeller? tänker jag. fast det är bara en ren och skär känsla.

Agnes sa...

ps..blev mäkta förvånad där först, men du menar nog att länken ska heta The Moment och inte The Cut. ..brukar göra samma misstag själv.

Sanna Samuelsson sa...

Oj! hehe, ja, såklart menar jag The Moment... Och menar du nummer 50 av Bon? Hittar inte någon sån artikel där och kan inte minnas att jag sett någon? Eller har min prenumeration helt enkelt gått ut, hehe?

Säkert! Det är ju mycket färg, i alla fall, och absolut inte någon rädsla för att vara 'to much', med europeiska mått mätt det vill säga. Det är kanske de afrikanska länderna som kommer rädda modebranschen, vi måste bara se till att de återhämtar sig från västvärldens pågående utsugning, eeeeh.

Tack för länken <3<3<3 !!!

F sa...

Nej jag menar heller inte att landets framtid hänger på dessa herrar, mer att det i mina ögon är en tvivelaktig prioritering att klä sig i dyra kläder med tanke på omständigheterna.
Ordet civilisation dök upp i någon av de relaterade texterna du länkade till. I någon sades det något i stil med att sapeurs inte bara ville klä sig civiliserat, de vill även civilisera sitt tänkande. De kan ha använt termen cultivate också som visserligen har en annan innebörd men där finns en strävan efter utveckling. Jag menar att utveckling börjar i en annan ände än hur man klär sig.
Nej jag tror inte att Kongo kan definieras som ett civiliserat land. Sen är det en annan sak om ”civilisering” enligt västerlandets mått är något eftersträvansvärt eller inte.

Agnes sa...

Ne, det är nummer 51! Som nu när jag tänker efter inte kommit ut...? Hmm jag blir lite förrvirrad nu. Men jag har nog tittat i numret innan det kommit ut utan att jag fattat det. (Så du är som vanligt före i din blogg) Väldigt intressant inlägg i varje fall!
undrar om västs fascination för sapeurs beror på hudfärgen. eller om det bara är dandyismen-i-realtion-till-fattigdomen. Eller om det inte faktiskt bara är för att de är mycket roligare, snyggare, är medelrika västerlänningar som utan problem har råd att klä sig i kostym. precis som att befolningen i Kongo ser dem som underhållning.
(kanse en kombination)

oh, det är klart <3 you rock. ville egentligen skriva lång text om hur mycket Black and Beyond rockar, men jag lyckades inte få fram de snitsiga orden värdiga nog.

Sanna Samuelsson sa...

Jag tror verkligen, tyvärr, att det handlar om hudfärg och fattigdom... All rapportering från 'Afrika' som når oss handlar ju bara om misär, aids och inbördeskrig eller är typ bilder på barn/kvinnor som ler TROTS ALL MISÄR. Man har en så förenklad bild av de länderna, och förstås någon slags tanke om att de är.. ociviliserade och så väldigt annorlunda oss. Så när man ser såna här grejer blir man ju förvånad, för att 1. De kanske är som OSS, och 2. Man kanske ser det som ett steg i någon slags utveckling mot vår höga och föredömliga levnadsstandard... eh.

åh, men TACK!!!!! Tyckte dina ord var snitsiga nog *smickrad*

F sa...

Alltså politisk korrekthet...
Vi pratar om ett av de mest härjade länderna i världen. Det mesta som händer i Kongo ÄR misär, aids och inbördeskrig.

http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=428722

Ser inte anledningen till att förneka det.
Förenklad bild?
Att se snubbar med fina kläder som utveckling är en förenklad bild.

Sanna Samuelsson sa...

Ja, men jag menar ju det också, att det är en förenkling i allra högsta grad. Men jag menar att den här sortens subkulturer kan leva parallellt med misär, man behöver inte se det som ett tecken på framsteg, eller tillbakagång heller.

S sa...

Jag ser det mer som någon slags "Trickle-down"-effekt från västvärlden till u-länderna. På samma sätt som t.ex. västerländsk pornografi påverkar aids-utvecklingen i Afrika.

http://www.theworld.org/2009/08/31/global-impact-of-porn-industry/

Anonym sa...

Svar till "F"

Ville bara påpeka att den länken till SR handlar om Kongo-Kinshasa, inte Kongo-Brazzaville, som, även om det också är ett mycket fattigt land, inte har haft samma komplicerade och krigshärjade historia som K-Kinshasa.

Detta är förövrigt en mycket bra blogg.