![](http://img449.imageshack.us/img449/2991/pazzedinealaianaomi5eo.jpg)
Själv menar tydligen Alaïa att amerikanska Vogues chefredaktör Anna Wintour har något med uteslutningen att göra och sa i en intervju
“She has too much power over this museum" och anspelade på att hon är med och arrangerar själva festen och kan antas ha viss påverkan på utställningen också. Utställningens kurator Harold Koda menar dock att man inte tillfrågat designern eftersom man antog att han skulle neka, vilket onekligen är en märklig logik.
Horyn spekulerar egentligen inte vidare över orsaken till Alaïas utelämnande men, vilket är det bästa med hennes blogg; det gör läsarna sedan i kommentarsfältet. Många insinuerar att faktumet att designern knappast har annonserat alls i amerikanska Vogue de senaste tio åren gör att han knappast kan vara en favorit för Anna Wintour som verkar hålla sina flitiga annonsörer extra nära hjärtat.
Kan helt klart vara något av en konspirationsteori men tydligt är att utställningen saknar något och att Wintour inte direkt verkar öka i popularitet.
Debatten kring modeutställningar, sponsring och partiskhet har hållt på ett tag och kan kännas något tjatig. Men det slutar aldrig vara viktigt att diskutera relationen mellan kommers och konst och hur pengar kan göra att något räknas som konst och så vidare. Mode blir egentligen inte konst enligt regelboken förrän det ställs ut på till exempel ett museum, och då blir det ju onekligen intressant vem som bestämmer vilka som kvalar in, och så vidare.
Bild: Azzedine Alaïa och Naomi Campbell, bild lånad härifrån
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar