tisdag 5 maj 2009

“She has too much power over this museum"

Cathy Horyn skrev för några dagar sedan ett inlägg om att Azzedine Alaïa inför amerikanska Costume Institute-partyt som hålls varje år för att fira deras årliga modeutställning helt plötsligt bett de modeller som han tidigare skulle göra klänningar åt att inte bära hans skapelser på galan. Detta ska ha hänt efter att han fått besked om att utställningen "Model as the Muse" på Metropolitan Museum of Art, som nu alltså skulle firas, inte på något sätt nämnde honom eller hans märke. Detta är på många sätt ett märkligt beslut av museumkuratorerna och -ledningen kan man tycka, då det finns färre designers som gjort mer för modellen som superstjärna och ikon i vår tid än Alaïa . Designern har en lång historia av att ta modeller på väg upp under sina armar, ett exempel är Naomi Campbell, och hjälpa dem att skapa sig ett namn.
Själv menar tydligen Alaïa att amerikanska Vogues chefredaktör Anna Wintour har något med uteslutningen att göra
och sa i en intervju
“She has too much power over this museum"
och anspelade på att hon är med och arrangerar själva festen och kan antas ha viss påverkan på utställningen också. Utställningens kurator Harold Koda menar dock att man inte tillfrågat designern eftersom man antog att han skulle neka, vilket onekligen är en märklig logik.

Horyn spekulerar egentligen inte vidare över orsaken till Alaïas utelämnande men, vilket är det bästa med hennes blogg; det gör läsarna sedan i kommentarsfältet. Många insinuerar att faktumet att designern knappast har annonserat alls i amerikanska Vogue de senaste tio åren gör att han knappast kan vara en favorit för Anna Wintour som verkar hålla sina flitiga annonsörer extra nära hjärtat.

Kan helt klart vara något av en konspirationsteori men tydligt är att utställningen saknar något och att Wintour inte direkt verkar öka i popularitet.

Debatten kring modeutställningar, sponsring och partiskhet har hållt på ett tag och kan kännas något tjatig. Men det slutar aldrig vara viktigt att diskutera relationen mellan kommers och konst och hur pengar kan göra att något räknas som konst och så vidare. Mode blir egentligen inte konst enligt regelboken förrän det ställs ut på till exempel ett museum, och då blir det ju onekligen intressant vem som bestämmer vilka som kvalar in, och så vidare.

Bild: Azzedine
Alaïa och Naomi Campbell, bild lånad härifrån

Inga kommentarer: