söndag 2 augusti 2009

Apoliva


Apoliva-reklamen som går på tv nu väcker tydligen en del känslor. Filmen är gjord av Johan Renck med modellen Adina Fohlin sjungandes en folkvisa med ny text om det svenska klimatet. Facebookgruppen "Jag är rädd för tjejen i Apoliva-reklamen" har idag 83 000 medlemmar.
Adina Fohlin är som svensk, internationellt framgångsrik modell knappast konventionellt svenne-vacker.

Är det kanske detta som skrämmer..? Okonventionell skönhet på bästa sändningstid i svensk tv, hu. Snart kanske det dyker upp reklam på tv med tjocka människor eller något ännu mer bisarrt..!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, Johan Renck är en sann banbrytare. Snart kommer arbetarklassfettot att få en ärlig chans – det vill säga, i ett sammanhang som inte stavas dokusåpa – att synas; därefter kommer förortsinvandraren – som denna gång inte behöver kläs om, slå sig för knäna, dricka latte och visa blekta tandrader – att få chansen att visa sig.

Jag menar, får häpnadsväckande talanglösa människor skriva i Nöjesguiden som ett bevis på att undervisningen i svenska är undermålig, borde väl också TV kunna visa verkligheten? Tänk såhär: om man vill se resultatet av svensk politisk röstning är det bara att slå på TV:n! Inte bara nyhetssändningarna – utan även reklamsnuttarna och pratshowerna befolkas av ”the real deal”! Moralen får ett uppsving. Brecht och Baudrillard applåderar.

För en vecka sedan skrev jag en appell till ett svenskt modemagasin. Uppmaningen såg ut som följer: ett långt reportage om och från Rosengård, innehållande djuplodande artiklar och ”fierce” fotografier.

Redaktionen har inte svarat än.



K.

Sanna Samuelsson sa...

Hahaha, jag väntar med spänning på det reportaget. Självklart kan du ju inte använda modeller från trakten, det är väl underförstått iofs, men ingen kommer ändå märka att du flugit in tjejer från Mikas.

Se till att få med en pizzabagare med tjock mage och stort leende om du kan, det kommer uppfattas som autentiskt etc.

haylin sa...

i think she had a great voice for sings!!