måndag 24 augusti 2009

Säck och aska

Man är så trött på allt svårt, arty, avant garde, ja ni vet. Egentligen inte på riktigt, det är inte så att jag gått över till att gilla glamour och glada färger istället. Men sedan när blev avant garde och high fashion samma sak? Det är lite svårt för mig att få ihop. Jag kommer vara förvirrad över det här ett tag, känner det på mig. Som tröst kan man tillsvidare gå tillbaka till själva grundinnebörden av svår:

"Säck och aska
Vid sorg och botgöring brukade israeliterna bära ett plagg av säcktyg eller svepa in sig i säcktyg och strö aska över sig. Uttrycket "I säck och aska" betyder "i djup sorg". från biblisk ordbok.

Den moderna visualiseringen, på något sätt, ser ni ovan, fråga mig inte om kopplingen.
Via Lynn and Horst, foto Alasdair Mclellan

Inga kommentarer: