tisdag 24 juni 2008

Efter ansvarstagande; förtvivlan

Människor bryr sig, konsumerar världen bättre. Trots, det uppenbara faktumet, att detta är ett ganska hopplöst företag. Så länge makthavarna, regeringarna, och storföretagen, inte gör något kommer ingenting heller förändra sig. Tanken att det är privatpersoners ansvar att rädda världen är äckligt marknadsliberal. "This Is Not a Plastic Bag"-påsen masstillverkas i Kina och när en air av ansvarstagande runt ett märke eller företag egentligen mest används som bra PR känns det så tomt, ack så tomt.
Det miljötänkande modet är sorgligt nog egentligen just det; ett mode. Jag tänker att min egen, och alla andras, nuvarande vurm för ekologiska linnetyger i ljusare färger kommer bytas mot något annat, ett mörkare dito. Så verkar ju hösten gå i just den hopplösaste färgen av alla; svart.

2 kommentarer:

Ampersant sa...

Svart. Så... banalt.
Sverige och färg går, som vi redan vet, inte ihop. Det är läskigt och folk kanske tittar på en.

Hursomhelst var det inte därför jag ville kommentera.

Jag hittade lite bilder från ockuperade Paris, och tänkte att modet i bilderna skulle vara intressanta. Kolla speciellt in klackarna.

Sanna Samuelsson sa...

Hey, det känns som att alla klär sig i färger den här sommaren, verklgien ovanligt för att vara Sverige, jag håller med dig där. Det här gäller även min egen garderob, det börjar bli svårt att inte missmatcha!

Det är bara att se på de svenska klädmärkenas butiker, det är genuint svårt att hitta svarta kläder där. Jag tror på ett nytt användande av svart. Inte slentriananvändandet- "jag gillar mode, klär mig i svart etc."