torsdag 8 maj 2008

Urban Healers

Var på en filmvisning i ett queerfeministiskt sammanhang häromdagen. Flera filmer visades, allihop handlade de på ett eller annat sätt om hur man genom sitt utseende och kläder konstruerar sin personlighet och verklighet vilket fick mig att tänka på hur modet och queerfeminism ofta har många likheter, eller snarare, att det är när modet, liksom queerfeminismen, tar itu med normer, lagar och regler i hur man klär sig, som det blir riktigt intressant. Det är då små revolutioner i modet händer. En film som verkligen fångade mig var Melina Ånstrands Urban Healers. En konstfilm där olika karaktärer poserar i olika kläder, alla med den gemensamma nämnaren att de ser helt förryckta ut. Sådana kläder som får folk att stirra och peka, trots att de egentligen bara är en liten bit utanför vad som är socialt accepterat. Det vill säga; det handlar om inte om en lila blåvalsdräkt, utan snarare om brudslöja kombinerat med adidasshorts. Filmen var, förutom vacker, väldigt rörande i sitt enkla sätt att ifrågasätta klädmönster. I vår tid finns det någon slags utbredd uppfattning om att allt redan har gjorts i modeväg, samtidigt som det är så uppenbart lätt att provocera. Kanske handlar det om att röra sig i sammanhang helt obesvärat i sådana kläder, det är då det uppfattas som störande. I en intervju med Ånstrand i Nöjesguiden från 2007 berättar hon genom att klä sig i socialt oacceptabla kläder i offentliga sammanhang vill kasta om normer och få oss att tänka självständigt kring hur vi klär oss.
” — När jag gick på Konstfack fick jag nog. Alla skulle göra snygga saker, se snygga ut. Det finns ingen jävla ursäkt, jag tycker att konstfackstilen är trist. Jag fick panik, jag är helt ointresserad av snyggt. Då började jag att klä mig som en tant. Mina kompisar skäms för mina kläder ibland och undrar ”måste du se ut så där?”. Men jag tror på det jag gör, att jag måste göra det här. Kläder är mitt universum, mitt uttryck. Jag syr lite ibland men mest är jag intresserad av hur kläder påverkar personen som bär dem och hur de uppfattas av omgivningen.

Tyvärr vet jag inte riktigt var man kan få tag på filmen om man vill se den, så länge får ni väl hålla utkik på stan..! Melina Ånstrand är även med i avsnitt 5 av ZTV:s modeprogram Streetsmart, en satsning som jag för övrigt tycker är ett bra exempel på hur man kan göra ett modeprogram som både känns någorlunda analyserande men samtidigt lyckas underhålla.

Inga kommentarer: