onsdag 14 maj 2008

Hur klär sig en snattare?

Pratade för ett tag sedan med en väktare, som dock då var ledig och således klädd i sina civila kläder. Han pratade om att han inte riktigt brydde sig om hur han klädde sig etc. och att de folk som han ofta blev beordrad att spana på, han jobbade på ett köpcenter, brukade klä sig ungefär som honom. Dels så var det ju lite roligt att han var medveten om det, och även helt okej med det. Men också lite märkligt att han visste om att han egentligen klädde sig som en typisk snattare, vilket borde medföra problem i vissa situationer, men ändå inte ändrade klädstil. Det fick mig att fundera lite, trots att jag själv inte klär mig så som jag alltid borde. Det finns väl egentligen ett vedertaget smart sätt att klä sig. Det vill säga ganska neutralt, men ändå relativt intressant. Skulle en person tjäna märkbart på att klä sig så, eller skulle det bara vara marginellt? Jag läste för inte så länge sedan en text av George Van Ness Dearborn, som var en amerikansk läkare i början 1900-talet, som behandlade den fysiska aspekten av klädsel, och som hävdade att folket borde upplysas i hälsoaspekten av kläder, liknande sexualupplysning för att ta ett exempel. Detta känns ju något föråldrat och nästan socialhygieniskt. Men frågan kvarstår, finns det ett bättre sätt att klä sig, socialt, fysiskt och psykiskt?

1 kommentar:

Ampersant sa...

Preppylooken är väl rätt bra. Den ändrar sig långsamt, har bra kvalité och är ganska så funktionellt. Dessutom ser man rik ut, psykiskt bra :P

Ne, jag vet inte. Jag måste sova