tisdag 13 maj 2008

Kornblått!

Idag gick jag klädd i kornblå skjorta, svarta skor och beiga chinos. Det fick mig att känna mig smått lurad. Det hela kändes lite väl våren 2008 för att jag skulle undkomma med värdigheten i behåll. Känns inte kornblått och chinos precis som en sådan sak som någon trendbyrå i Paris eller Milano kommit på är väldigt rätt just denna våren och sedan pådyvlat modevärlden?

Frågan är kanske lite varför jag egentligen känner mig lurad? När jag är medveten om grejen i fråga?

För övrigt fick Yves Saint-Laurents senaste kampanj med Kate Moss mig att inse att jag återigen tycker att ljust gråmelerad jersey känns bra igen. Jag hade en period när jag var 16-18 år då jag verkligen älskade det materialet i den färgen. Sedan... tröttnade jag, enligt naturlagarna. När jag såg bilden med Kate Moss, som jag i och för sig inte är något större fan av men, tänkte jag; nu är det dags igen. Det är intressant när man på något sätt lyckas fånga ögonblicket när man ändrar sig och börjar tycka något känns nytt igen. (Kate Moss har väl för övrigt även något kornblått på sig på den bilden)

6 kommentarer:

Ampersant sa...

Personligen tycker jag det känns som om det var mer förra sommaren, på F12. Fast du har ju en poäng, speciellt när ni är fler som säger det.

Jag känner själv diskrepansen med att vilja plocka på mig de chinos jag införskaffade förra året, med att höra mina vänner snacka om deras nyinköpta chinos.

Kanske är det bara som Malcolm Gladwell skrev i The New Yorker: "The act of discovering what's cool is what causes cool to move on"

Sanna Samuelsson sa...

Ja, men absolut! Jag hade iofs inga chinos då, var inne på en lite "mörkare" stil då, men jag förstår precis vad du menar. Sommarmode verkar röra på sig extremt långsamt, liksom, hur länge har folk haft korta shorts, vita skor och typ vit skjorta på sig? Ändå lyckas de komma undan som folk med någorlunda koll. Det är konstigt. Jag tyckte mina gladiatorsandaler kändes lite old förra året när jag köpte dem men de är tydligen inte ute ur leken än..?

Åh ja, precis så är det ju. När ett mode artikulerats, och blivit benämnda som just >>ett mode<<, så är det ju på väg utåt. Ganska stressande tanke..!

Ampersant sa...

Det är ju verkligen svårt att välja bort vitt på sommaren, eftersom det ger ett så bra skydd mot solen (funktion över form).

Alternativet är väl att experimentera runt med lättare tyger, och då blir det ju svårare att gömma kroppen, skammen this day in age.

Alltså, jag är ju inte bättre. Köpte nyss en oxford button down (som kanske kan vara för varm) och Acnes grågröna sommarjeans, men har även hämtat ner förra årets guldbeiga kortbyxor i, jag misstänker poplin pga glansen. Två par vita sneakers inköpta också. Suck.

Jag ska dock prova någon variant med en club-kragsskjorta och svart kavaj. Rapporterar när jag hunnit leka fashion show (Beckmans går före).

Apropå dina sandaler så känns de oerhört gångbara, just för att de är så svåra att bryta in massan. Även om Acne gjort ett par liknande till män så känns det inte som om man kommer se dom omvartannat.

Sanna Samuelsson sa...

Vitt är ju också ganska begränsat till väderlek och dylikt, i alla fall om man pratar skor. Det går, men är liiite svårt, att bära vita tygskor på vintern...

Beckmans och fashion show är ju samma sak, vet du väl!

Nej, man kommer nog tyvärr inte se dem på så många män, dessvärre på fler damfötter!

Ampersant sa...

Du har dessvärre rätt. 349 för ett par på dinsko. Time to move on.

Anonym sa...

Hah, gotcha, i februari minns jag att följande text gick att läsa i skyltfönstret på Lindex i Linköping: "Kornblått - vårens färg" Sanna detta duger fan inte.

Angående skor tänker jag använda mina gamla kilklackskor sedan en viss av många ej omtyckt modebloggare deklarerade att det är det plagg hon skulle vägra att ta på sig mest av allt.