torsdag 24 januari 2008

För han har blommor i sitt hår...




Läser man vilken svensk, antagligen icke-svensk också, "mode"-blogg som helst kan man känna sig ganska säker på att blommönstrat är något som kommer bäras av många damer i vår. Själv har jag något svårt att ta just den trenden till mitt hjärta. Det känns ungefär lika kul som fjärilsmönstrat, i alla fall när det gäller S/S. Skulle mycket väl kunna tänka mig Balenciagas kimono-liknande rustningar i blommönstrat i och för sig men det är av lite andra anledningar än just mönstret. Hursomhelst, inte så upphetsande alltså, om det inte råkar vara på herrar! Ann Demeulemeesters visning av sin fall 08-visning är nämligen fylld av just blommönster som tydligen ska vara inspirerat av hennes egen trädgård. Att detta stilgrepp kan göra mig så lycklig säger ju en del om hur stelt herrmodet många gånger egentligen är. Vackert.

Bilderna är från style.com

3 kommentarer:

Anonym sa...

Men tydligen bara __en hatt!
Puss mamma

Ampersant sa...

Så stelt är det ju inte! Det är mest praktiskt, och praktiskt taget har vi inte gjort något annorlunda sen efter franska revolutionen, förutom att fler slutat med kroppsarbete.

Ibland ändrar någon kragar. Som nu. Hej cutaways och button downs och breda slipsknutar, säger modetidningen och den nervösa bratbögen på Ralph Lauren. Nu ska vi alla se ut som Jihde, hurra!

Anonym sa...

Kalla mig stel. Men den där kavajen var ju fruktansvärt ful.