måndag 28 januari 2008

Coco?

Ständigt dessa referenser till Coco Chanel. Det finns en Coco-kanon som infiltrerar världen, spyr ut sina hyllningar till den lilla svarta, chaneljackan och vita pärlhalsband. Inte så att jag egentligen har något emot damen ifråga. Hon var väl ganska ”cool”, hade stor inverkan på modehistorien och så vidare. Jag gillar väl henne egentligen mer än Christian Dior till exempel. Men som inspirationskälla känns hon ganska utsliten. Kanske på grund av att modemärket med hennes namn återuppfinner hennes stil varje säsong. Kanske är detta inget annat än naturligt. Men, faktum kvarstår, chaneljackan till exempel, är ett ganska tråkigt plagg. Hur kan då design som hela tiden tvingas inspireras av detta vara intressant? Chanels couturevisning förra veckan tyckte jag var ganska medioker; nya varianter på chaneljackan(igen), ballerinaskor och marintema..?!
Carin Westers a/w08-kollektion som visades idag hade i alla fall till en början tydliga drag av Chanel-inspiration. Svart, randigt och pärlhalsband som inslag talade sitt tydliga språk. Gäsp tänkte jag, men ändrade åsikt efter hand. Så tråkig var den faktiskt inte.

Nu är tanken inte att det här ska utveckla sig till en kverulantblogg. Nästa inlägg ska handla om något jag gillar. Jag lovar.

Inga kommentarer: