Jag har inte sett några officiella siffror på detta men har fått en stark känsla av att H&M:s Comme des Garçon-samarbete inte riktigt har gått lika bra som de tidigare gjort. Jag har hört rykten om väldigt korta köer vid öppning i Stockholm och stämningen i butiken jag var på senare under dagen var inte speciellt upphetsad. Har en liten teori om varför svenskarna inte riktigt fastnade just denna gång- i motsats till exempelvis i Japan, där det tydligen var människor som köade i 14 timmar för att komma in. Nu är ju detta kanske inte det så konstigt om man betänker hur stora Comme des Garçon verkligen är i Japan, men å andra sidan är H&M väldigt stora i Sverige.
Tror det hela har att göra med att Commes egentligen väldigt enkla stil, med dova färger, asymmetriska siluett och inslag av dekonstruktion- något som ju fått enormt stort genomslag i modevärlden i övrigt.
Men H&M-kunderna har naturligtvis ingen direkt känsla för detta - och ingen respekt för märket som sådant. H&M:s designersamarbeten har tidigare haft en känsla av elegans och kanske också glamour. Comme des Garçon är många saker, men glamorösa kan man knappast kalla dem. I ett vanligt Comme des Garçon-plagg finns det en inbyggd air av rebelliskhet- liksom; åh, att de vågade göra det här i Paris, haute couturens hemstad och så vidare. Den känslan går helt förlorad i en H&M-butik. Istället ser kunden en ut och invänd kavaj- och frågar sig kanske; vad är det som är så speciellt med detta? Det hade jag ju kunnat göra själv? (Denna eviga replik!) Då är trots allt ett leopardmönstrat plagg från Cavalli mer passande- i den meningen att det passar in i gemene mans bild av modevärlden som dekadent och glamorös.
Comme des Garçon-älskarna får antagligen inte sina tidigare farhågor besinnade. Att märket skulle bli folkligt är knappast troligt. Modigt av H&M hursomhelst!
fredag 14 november 2008
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
4 kommentarer:
jaha, jag hade trott att folk skulle slita i plaggen...Sverige kanske inte är så modeintresserat som man kan tro ibland ....
Har precis samma uppfattning, det här har inte alls gått bra. I Göteborg är butikerna fortfarande fulla av kollektionens olika delar. Och kollar du Tradera och Blocket är det 0 bud på det mesta. Men läget är samma även på internationella e-bay, så det är nog mest i Japan som detta var en framgång!!!
Är glad att jag inte äger H&M aktier, den kommer att sjunka ordentligt när de får sälja ut resterna till halva priset på julrean.
CDG är ett kreddmärke i japan som är H&M:s senaste marknad. nya butiker öppnas i tokyos alla trendiga distrikt. hundre tjugo miljoner japaner mot några svenska modebloggare. hm.
Aah såklart!
Skicka en kommentar