onsdag 28 januari 2009

The Local Firm a/w 09

Ungdomar från en dystopisk framtid som gett sig ut på stan efter en hård gårdagskväll/natt, slitna, invirade i kläder som låg på golvet, fastspända med läderremmar. På med solglasögonen och stora stickade sjalar, kanter och linningar som krupit ner, ärmar som åkt upp, piercingar, en pälspatch, färgtoner som påminner om rökt kött. En stulen sidenblus och ett par slitna skor, allt påslängt utan egentlig tanke men med en stark känsla för helheten- detta är den bild som The Local Firms visning ger mig.
En lager på lager-harmoni, och lager på lager i den meningen att alla plagg verkar ha lagts till ett och ett, noga avvägt och genomtänkt.
Stylingen signerar Robert Rydberg var ju självklart fantastisk och den valda musiken likaså. Märkets inspirationstext säger ingenting om någon dystopisk framtid, men jag hoppas att människor i denna dystopiska framtid som jag tänker mig i alla fall kommer ha vett att klä sig så här.


Tydligen ska The Local Firm ha inspirerats bland annat av Bauhaus-rörelsen. Deras begrepp "The New Man" känns påtagligt i visningen, kanske lösryckt från det ursprungliga betydelsen, men här finns definitivt en ny man, och en ny kvinna.

Tyvärr är det lite svårt att hitta de bilder jag ville ha noterade jag men visningsfilmen finns ju alltid här.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vill se en fin bild på dig!

Sanna Samuelsson sa...

Varför? Sånt är inte riktigt min grej!

Anonym sa...

Ok, det respekterar jag!