"I felt that we're always going to be working with classics, and 'generic' is a word that I like a lot. So, we ended up with this 'classic' idea being a collection very inspired by the heritage of our brand" says Johnny Johansson, Acne's Creative Director.
Har aldrig sett någon använda ordet generic på ett positivt sätt. Finns det inte något ganska roligt över det? Eller är det bara i Sverige, eller i mina öron, som det har en dålig klang?
Citatet kommer från intervjun med Johnny Johansson på Ponystep, som för övrigt är en fin liten sajt!
fredag 22 januari 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Tja, både den svenska och den engelska varianten är väl oftast neutrala eller negativa. I en kreativ bransch som mode vill man väl oftast inte vara allmän, vanlig, ooriginell o.s.v.. Men han sa ju visserligen att det var själva ordet han gillade, inte nödvändigtvis innebörden... Får säga att jag inte riktigt förstår citatet, det är lite kryptiskt.
Hela stycket som citatet är plockat ifrån handlar om Acnes pop classic-kollektioner, om den upplysningen kan göra citatet mindre kryptiskt:
"I felt that we're always going to be working with classics, and 'generic' is a word that I like a lot. So, we ended up with this 'classic' idea being a collection very inspired by the heritage of our brand" says Jonny Johansson, Acne's Creative Director. "We've always said that the 'pop' aesthetic is who and what we are." And its true. Acne embody everything we come to expect from 'pop': young, easy, and of the moment - yet somehow everlasting and era defining, interesting enough to make you look twice but adequately standard to let you build on it. These ideas are fundamental to the ethos of the women's 'Pop' collection.
Apropå det citatet är det också lite roligt att tala om märket arv, dvs. eftersom märket är 10 år gammalt? Det handlar ju förstås om retorik, men ändå..!
Skicka en kommentar