lördag 27 april 2013



Resedagbok 

Sheremetyevo International Airportapril 2013. 

Jag befinner mig på Carlbergskafeet på Moskvas flygplats. Det är roligt med flygplatser. De ser nästan alltid likadana ut. "Fräscha!". Undantaget är typ Pyonyangs flygplats? Jag har inte varit där, men jag tänker mig att den är mer business Nordkorea än business Resten av världen.

Jag väntar på min flight mot Hongkong. Dricker ensam öl efter öl. Äter Lays dillchips. Ständigt denna dill... Läser Neil Gaiman. Han är rätt snygg på sitt författarfoto på baksidan av boken. Är det därför han har ett författarfoto? Det är knappast obligatoriskt, tänker jag mig.  

Jag tänker alltid mycket på kläder när jag är ute och reser. Kanske mer än vad jag egentligen borde, med tanke på mitt psykiska välmående. Vissa länder är förstås värre än andra. Syrien, Jordanien och emiratländerna, där kände jag mig lite som en hora.  Det kan vara i mitt rasistiska huvud bara. Men man är alltid minst påklädd hur man än försöker. Folk tittar. Om man inte är i de kristna kvarteren, om det finns några sådana. I närliggande Beirut däremot kände jag mig som en svensk slusk. Slappt och praktiskt klädd. Ej perfekt smink. Ej perfekt hår. Platta skor (men inte ballerinaskor). Svettig. I Seoul, Sydkorea, kände jag mig som en tjock jätte. Alla, okej inte alla men många, såg ut som chica hipsterdockor. Det var en surrealistisk upplevelse. Rekommenderar resor alla dessa länder, obs! Förutom Syrien. :C

Men det finns också andra fallgropar... Man kan bli misstagen för amerikan. De är hatade, i alla fall som turister, i nästan alla länder i världen. Undantaget är kanske just Sydkorea. Varför de är hatade? För att de äger världen, än så länge. Men också för att amerikanska turister, om man ska generalisera kraftigt, är rätt...lufsiga och arroganta. Även de som är "liberal" och reser. De vet allt, det intrycket har jag fått lite för många gånger. 

Därför vill man som västerlänning slash "blond" slash "rik" inte se ut som en amerikan när man reser. För det väcker så många känslor. Jag kommer att tänka på det när jag sitter här. Jag är klädd i mjukisbyxor (som jag fått i min syrra i present, med grisar och kålhuvuden som hon har målat på, på men whatever), t-shirt (med tryck från mina kompisars clubcrew men whatever) och Nike-skor (de första jag någonsin ägt, köpte dem på min första och hittills enda USA-resa men whatever). Till det en praktisk ryggsäck (ja, en Kånken). Vilka personliga anledningar jag än själv tycker mig ha till att jag bär de här kläderna (hipster som jag är) så ser jag ut som en amerikan, inser jag.. Och det är inte bra... Inte alls bra... Förlåt alla amerikaner.

Det är därför man ska se lite fin ut när man reser. Bekväm men ändå lite uppklädd. Fritidskläder antyder att man tycker att man duger oavsett. Som att ens status är medfödd. Så amerikanskt... så imperialistiskt. Tänker på att J alltid bär kavaj när han reser. Folk är trevligare då. (Även om man förstås har medfödd status, som har ett svenskt pass och utseende. Men man kan kanske vara lite ödmjuk med det...) 

Den ryska tanten i kassan på Carlbergskafeet stirrar surt på mig. 

Inga kommentarer: