tisdag 30 november 2010

Rosa plagg


Eftersom jag har utnämnt 2010 till mitt minst ytliga år toppade jag det idag genom att leta skor på sajter som säljer arbetskläder. Inbillar mig att man kan hitta kvalitet där. Jag är trött på att köpa skit. Ja, ni vet, svenska märken lägger ju inte så stor vikt på det där med funktion. Detta är dock en parentes... När jag var inne på billigaarbetsklader.se, en sajt som säljer det den heter, hittade jag nämligen bland kategorierna en lite oväntad del. Majoriteten av varorna är förstås för män, dam-kläder är en subkategori. Men det finns en annan subkategori som heter "rosa plagg". Det hör alltså inte till damsidan som man lätt skulle kunna anta utifrån ens egna fattiga uppfattning om världen. Det är för både dam och herr. Vissa modeller är bara för herr. Och det är inte bara från ett märke, utan från flera.

En modell som heter hantverksbyxa pink camouflage beskrivs så här: "En riktig "kick ass" hantverksbyxa för dig som vill utmana kompisarna på jobbet eller varför inte grannarna hemma i villakvarteret."

Är detta hantverksyrket gone queer? Att manliga hantverkare ibland använder kjol är ju välkänt. (undrar om kvinnliga hantverkare vågar göra det?) Man kan även köpa arbetshjälmar i form av cowboy-hattar på nyss nämnda sajt. De rosa plaggen var bara byxor, vilket är lite intressant. Arbetsbyxorna är nog en viktig del av hantverksuniformen, och den med mest funktionella finesser, kan man tänka sig. Fast jag tror att detta snarare är ett uttryck för hur den icke-individuella yrkesuniformens dagar är över, än någon form av könsuppror eller Butler-vurm. Vad tror ni? Har ni sett någon använda rosa arbetsbyxor?

6 kommentarer:

Maja Littmarck sa...

Rosa bra. Camo... Pretty bad. Det där "kick ass" tänket hade vart mer kicky om det vart typ med moln eller prickar. Kick ass bralla är btw rätt skönt sälj-argument.

Malin sa...

Jag har läst en diskussion bland insändarna i Metro på senaste där det visar sig att många byggkillar har strumpbyxor under sina kläder för att hålla sig varma. Många verkar låna av sin fru, men vissa har även avancerat och köpt egna.

Sanna Samuelsson sa...

Intressant! Men varför hellre strumpbyxor än t.ex. underställ eller långkalsonger? Fick man någon förklaring till det?

Anonym sa...

Kollat in hemsidan. Dom rosa shortsen tyckte jag var söta. Nu måste jag bara övertala min man att köpa sådana.

Jeanette

Malin sa...

JA! Dom skriver att det är det skönaste man kan ha. Bättre än exempelvis leggings och underställ. Enligt dom är det varmt med 80 den under byxorna också.

Idag ville en kille att vi slutar kalla strumpbyxor för tjejplagg och gör storlekar anpassade även för män.

Annika Ivarsson sa...

jag tror du är min nya favoritblogg!