måndag 29 november 2010

Detta var ju inte så jävla punk...

bild: stureplan.se

"Chloé Schuterman Dolhem
har mode i blodet. Hon är uppvuxen i ett kreativt hem med mamma Nathalie Schuterman som driver butiken med samma namn på Birger Jarlsgatan i Stockholm, och pappa Christophe Dolhem som driver Dolhem Design. Chloé är en ambitiös och kreativ tjej med stor livsglädje och nyfikenhet. Hon har sedan barnsben följt med mamma på inköpsresor till Paris, Milano och New York och har utvecklat en unik känsla för mode, som hon nu delar med sig av i sin blogg."

Ni har väl sett bloggen Chloé Schuterman tilldelats på chic.se? Chloé Schuterman är, om någon missat det, den 12-åriga dottern till butiksägaren Nathalie Schuterman, en familjekonstellation som blev uppmärksammad i och med detta klipp från Förkväll från maj i år. Hon är "en riktig liten fashionista" som programledaren uttrycker det. Men hon är inte som vilken klädintresserad 12-åring som helst (!), hon har nämligen en garderob som de flesta vuxna kvinnor bara kan drömma om. I märkesväg, det vill säga. Klippet följdes förstås av en debatt om barnuppfostran, lyxkonsumtion och lite allt möjligt. Det låter jag vara nu, eftersom jag anser att det är upp till var och en att uppfostra sina barn som de vill. (tyvärr) (även om jag gärna vill citera "zolero" på Lisas blogginlägg; "Detta var inte så jävla punk… VAR ÄR PUNKEN IDAG!?!?")

Men är det inte märkligt när egenskaper som generellt brukas ses som hörande barndomen till här beskrivs som något slags personligt varumärke? Tänker på att Chloé beskrivs som en "kreativ tjej med stor livsglädje och nyfikenhet". Är detta helt enkelt hennes u.s.p.? Hon är ett barn. Ett glamouröst barn. Vem är det som beskriver Chloé så, hon själv? Troligtvis inte. Är det mamma Nathalie? Kanske. Men troligast är kanske att det är Chic själva. Vem är det då Chloé-bloggen riktar sig till? Är det till barn? Är det till mammor som vill ha glamourösa barn? Eller är det kanske bara för att få sensationsbesökare till Chic.se? Jag vet inte vad som är mest önskvärt, kolera, pest eller hiv.

Och som en vän uttryckte det; "Chloé är ju mammas perfekta reklampelare för nattan schuterman-kids store." För Schutermans butik på Birger Jarlsgatan har också en barnavdelning. Där man kan köpa sig en egen lite Chloé Schuterman. Eller, man måste ju ha ett eget barn först, men sen är det bara att köra. Eller, sen är det bara att vara kreativ, som någon på Chic kanske skulle uttrycka det.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det är sjukt, att bli ett varumärke vid en sådan tidig ålder. Vilken press.

Anonym sa...

Ditt inlägg är så mycket bättre än den debattartikel som skrevs i svtdebatt.se om samma ämne

Sanna Samuelsson sa...

Jag läste den också... Förstår inte riktigt hur den texten kan vara en debatt-artikel?