torsdag 16 september 2010

Okej kunde inte låta bli att kommentera det här...



Visst älskar man en smarrig bloggskandal? För det här är väl ändå en skandal på riktigt, den här gången. Newzglobe, en något obskyr nyhetssajt, skrev den 26 augusti om att ett gäng populära bloggare ska ha fått erbjudande om att marknadsföra, eller vad man ska kalla det, Moderaterna för 10 000 per person. I dealen ska sex inlägg ha ingått. Efter det har också bloggarna i olika stor utsträckning skrivit om Moderaterna. Katrin Zytomierska har till exempel gjort inlägg där hon ställer en moderat frågor, varpå han får prata i evighet om Moderaternas lösning på problemet, helt utan kritiska frågor. Michaela Forni har till exempel skrivit ett inlägg, som är borttaget nu, om varför Moderaternas kampanjfilm är bra, den handlar nämligen om kärlek.

Anna Hibbs, Michaela Forni och SheCity skriver att de fått betalt för att vara ambassadörer för Moderaterna, varit med på event och liknande. Det är alltså inte inläggen som de fått betalt för, hävdar de.

Det jobb vi gör för Moderaterna är att hjälpa dem med deras event och hjälpa dem att nå ut till förstagångsväljare som inte vet hur dom ska rösta, för att dom helt enkelt inte fattar vad någon pratar om. Vi hade en bloggträff där vi bjöd på mat och dryck, samt pratade med våra läsare om varför vi tycker det är viktigt att rösta, och varför vi kommer rösta på M. Jag fanns på plats på förra fredagens komikerevent, och nu på fredag kommer jag och Mickis DJa på det stora sluteventet på Norrmalmstorg (alla är välkomna!). Det enda jag har bloggat om är inför dessa events, och uppmanat alla att komma. (Från Anna Hibbs blogg)

När det privata och de jobb man gör är så sammansmälta som det är på deras bloggar, var går gränsen? Dessutom, är Moderaterna ett företag som vilket som helst? (Anna Hibbs skriver att hon tar betalt för alla jobb hon gör, och bara skriver om företag hon kan stå för, nämligen.) Jag skulle väl hävda att det inte är det. För det är nämligen ett politiskt parti om det har undgått någon. Det handlar liksom om vår gemensamma framtid.

Jag antar att det här handlar om den här urgamla frågan, som både Sokrates och Baudelaire grubblade över,- ska de populära svenska bloggarna räknas som press eller pr? Antar att man får räkna dem som enbart pr-maskineri nu, när de ändå outat sig själva som det. Men tycker lite ödmjukt att de skulle kunna vara lite tydligare med det. Det skulle kännas lite ärligare då.

Bloggkommentatorerna och Dagens Media har också skrivit om detta, nu också om att M hävdar att de inte direkt betalat bloggarna, utan att G-Life helt stått för det.

1 kommentar:

Anonym sa...

Bra inlägg!

Vad säger att digitaliseringen av det sociala livet per automatik medför etisk medvetenhet? En sådan enkel sak som "Du ska inte ljuga" verkar tydligen gå att sopa under mattan med parollen "Det är bara ett jobb..." Dessa skribenter tar, som du insinuerar, inte ansvar: de låter gränsen mellan propaganda och subjektivitet luckras upp. Genom att ideologiskt köpas och samtidigt banalisera denna företeelse ("bara ett jobb"), landar dessa skribenter i ett slags vulgo-nyliberalism som lika gärna skulle kunna kallas prostitution.

Tänk om dessa skrämmande okritiska människor, och nu stjäl jag en tanke från Göran Greider, kunde skickas ut för tvångsarbete inom vården! Kanske skulle de inte ta så lätt på verkligheten då. Den upphör nämligen inte utanför kanten på dator- och Iphone-skärmen.

Oansvarigt och moraliskt förkastligt.


K.D.