tisdag 28 september 2010

The Spectacle of the Foreskin


Jag var på en öppen föreläsning på Centrum för modevetenskap på Stockholms universitet igår med rubriken Fetishism Revisited: "Man In A Polyester Suit", Uncut, som hölls av konsthistorikern Harri Kalha. Det var verkligen fantastiskt bra. Jag har inte direkt något att lägga till, som brukligt kanske är, men jag tänkte återge lite vad han pratade om, bara för att det säkert är i ert intresse.

Kalha utgick från Robert Mapplethorpes verk Man in a Polyester Suit från 1980, som ni ser ovan. Fotografiet blev väldigt uppmärksammat när det kom. Dels för det uppenbara, att det är en sexualiserad bild på en man tagen av en annan man, dels att det är en svart man sexualiserad av en vit man, dels för att den bara är explicit, dels för att det i den postkoloniala tidsålder vi rör oss i blir en spänning bara kring en svart kuk och en prydlig tredelad kostym. (För oss blir det lätt en paradox)


Men, det som Kalha framförallt fokuserade på, och vilket är lätt för oss skandinaver att missa, är mannens icke-omskurna förhud. Det är ett amerikansk foto, och i USA är det enligt den kulturella normen brukligt att man som liten pojke blir omskuren. Det är inte alla som blir det, men de flesta. Framförallt vita blir det, ungefär 80% enligt Kalha, bland svarta var det ungefär 60% har jag för mig. Detta har lett till att förhuden blivit något av ett känsligt ämne i USA. Se till exempel Sex & the City-avsnittet där en icke-omskuren kuk blir jämförd med en shar-pei-hund.

Detta har lett till uppkomsten av en hel liten bögporr-genre, som kretsar kring just icke-omskurna män och deras främmande och eventuellt o-hygieniska kön (notera det uppenbart vita, amerikanska perspektivet här). Ofta är det latino-amerikaner som är med, eftersom de är en grupp som sällan är just omskurna, men också eftersom de i USA är en av de grupper som är mest lågstatus. Det finns nämligen ett tydligt klassperspektiv här, då även förhudsfilmer med blue collar/arbetartema finns.

Kalha använder sig även av Roland Barthes, och Freud för att förklara fenomenet. Det tänker jag inte gå in på här. Men hursomhelst, väldigt intressant och elegant resonemang kring något så trivialt som en porrgenre. Hoppas de lägger upp presentationen på internet. Då säger jag till. Just omskärning är väldigt intressant eftersom den manliga kroppen brukar lämnas intakt och ifred i vår västerländska kultur för det mesta. Det brukar vanligtvis vara kvinnor som ska korrigeras på olika sätt, må det vara fysiskt eller psykiskt.

Jag länkar inte till porr här tänker jag, men googla om ni är intresserade. Det finns mycket... ja. Mycket, helt enkelt. Särskilt intressant eller främmande att se som skandinav, som sagt.

Inga kommentarer: