fredag 25 december 2009

SVT, H&M och Barracuda


Samma film av visningen som förekommer i Fashion, från Youtube. "Video by barracuda productions"

Amina Djemini skriver i Dagens Media om ett avsnitt av Fashion på SVT som sändes för några veckor sedan som ska ha fokuserat helt på H&M:s visning för sitt samarbete med Sonia Rykiel i Paris. (Nu lyckas inte jag hitta det avsnittet på SVT Play, mer än upphackat i smådelar som någon form av extramaterial..? )
Djemini ställer sig kritisk till att dels ägna ett helt avsnitt åt det stora modeföretaget, vilket hon kallar reklam. Det sändes också i samband med lanseringen av Sonia Rykiel-samarbetet, vilket förstås kan (bör) ifrågasättas.

Artikeln är en fortsättning på den Djemini skrev den 4 december som också berör H&M och Sonia Rykiel. Tydligen (är lite sen på bollen här!) ska svenska journalister, bland annat från Damernas Värld och Glamour, ha blivit bjudna på resa och hotell i samband med visningen.

Detta är knappast något nytt, vilket självklart påpekas i kommentarsfältet. Samtidigt skapar det ju ett beroendeförhållande mellan de som blir bjudna och de som bjuder. Man behöver inte skriva om det man blev bjuden till, men risken är att man står utan inbjudan nästa gång. Samtidigt är etiken i detta komplicerad, hur ska man egentligen avgränsa när det man skriver om ändå ofta handlar om produkter, vilket i sig blir en sorts reklam. Avgränsningen blir knappast lika solklar som i annat journalistiskt arbete.

Det framgår inte om Fashion och SVT blev bjudna till Paris av H&M eller inte. En intressant aspekt av det hela kommer dock upp i kommentarsfältet genom signaturen K-J:

"Hej, det stora 'problemet' är väl ändå att programmet är producerat av samma produktionsbolag som gör H&M's reklamfilmer?"

Produktionsbolaget som man syftar på är alltså Barracuda film & tv. På deras site står det

"in the fashion world we filmed H&M:s fashion shows and produced interviews with Karl Lagerfeld and Stella McCartney."

Vet någon mer om och vad Barracuda producerar för H&M? För om detta stämmer är det ju onekligen långt ifrån någon slags etik, vilket såklart förstärks av att det är SVT som sänder och betalar för det hela.

3 kommentarer:

La crevette / The Bunhead sa...

Jag funderar över public services roll i det hela. Hade det här sänts i en kanal som finansieras av reklam hade det varit klart mindre förvånande, victoria's secret modevisning sändes ju t.ex. i tv för ett litet tag sen om jag inte minns fel? Antagligen är det här ett resultat av ett svagare public service med mindre resurser.

Anonym sa...

Johan Renck regisserar H&Ms alla samarbete-reklamfilmer....mer än så vet jag inte.

Sanna Samuelsson sa...

Pella: Nej, precis! Victorias secret sänds ju alltid, det är ju the fashion tv event of the year, eh, tyvärr... Men det är ju inte på public service-kanalerna. Och däri ligger den stora skillnaden!!! SVT har ju faktiskt ett moraliskt ansvar, hur ohippt det än känns att påpeka det...

anonym: Mm! Jag tror att Barracuda kanske är mer ansvariga för att filma deras visningar typ? Alltså filma dem för h&m:s räkning...