onsdag 9 december 2009

Artlover


För er som har missat nya konsttidningen Artlover så kan den rekommenderas! Den är gratis och finns att plocka upp lite här och där, i alla fall i Stockholm(?). Andra numret har precis kommit ut och innehåller fina intervjuer med bland andra Andreas Nilsson och Gunnel Wåhlstrand samt småintervjuer på temat samlare, där man intervjuat allt från en man som arbetat som konsthandlare i New York, till en Bonnier som köper för att ha hemma, till Valdemar Gerdin som har en växande konstsamling i sin lilla etta på Östermalm.

Jag tycker mig ana att Artlover mycket fokuserar på människorna bakom konsten, och ganska mycket struntar i det högtidliga. Här finns ingen bävande vördnad för konstens genier, samtidigt som man också uppvisar ett intresse för de minsta detaljerna i konstnärernas liv/ skapande.
Framförallt finns något här som många gratistidningar av idag verkar sakna. En lätttillgänglighet som samtidigt inte gör produkten banal, över huvud taget.

2 kommentarer:

Suzy Q sa...

Låter ju som en riktigt trevlig tidning. Plus att gratis är alltid godast! Måste också säga, fin blogg, jag gillar.

Sara-Vide sa...

Hur fasen har jag missat den här?!? Har helt gått mig förbi. Typiskt! Synd att den inte finns på nätet.