fredag 3 april 2009

Konsten att modeblogga

Ibland är jag på dåligt humör och tänker att man skulle kunna starta en modeblogg, en typisk svensk modeblogg, uppdatera den enligt konstens alla regler och sen se om det skulle fungera, om man skulle kunna få massa tusen besökare i veckan, eller vad det är de får. Liksom, ha med alla beståndsdelarna; söt tjej, stort hjärta, stor garderob, snygga vänner, aktivt uteliv och så vidare.
Sedan tänker jag att jag är dum, att det aldrig skulle kunna fungera, och om det gjorde det, vad skulle vara poängen?
Sedan tänker jag att de modebloggare som faktiskt lyckats måste ha varit de som gjort något åt det hållet, som har en tydlig målgrupp och anpassar sig till vad läsarna vill läsa eller vad de borde vilja läsa?
Det viktiga är nog i slutändan att försöka föra fram ett så perfekt liv som möjligt, i målgruppens ögon, och få det att verka så autentiskt som man bara kan. En sanning säljer bara om den är sann på rätt sätt och sann på ett snyggt sätt. Är en anpassad sanning ens en sanning? Och spelar det någon roll?

5 kommentarer:

Andreas sa...

Nej, bli inte en tönt snälla, du är bra som du är nu. Det är mycket bättre att lida orätt än att göra orätt.

Anonym sa...

Jag tror att alla bloggar fyller sitt syfte på något sätt, internet är en gigantisk kompost och du kan vara glad att du är en nedbrytare istället för själva skräpet.

Philip sa...

Precis som Andreas så hoppas jag att du inte gör något sådant.

Men för att svara på dina frågor så kan jag citera fritt ur PR-guiden i CAP&Design, eller snarare vad jag minns ur den samt min korta tid inom marknadsföringsvärlden.

1) Du är vad du säger. Upprepa en sak tillräckligt ofta så blir det sant.

2) En lögn blir sann när den första personen tror på den. I branding och marknadsföringssammanhang så är personen oftast du. Börja tänk att du har ett vilt uteliv, sortera foton efter det och börja bygg din karaktär så blir det till slut du. Samma sak finns inom typ kognitiv beteendeterapi, change comes from within och sånt…

3) Spelar det någon roll? Snarare, spelar något någon roll? Oftast nej, men livet är väldigt tråkigt och oftast fyllt med ångest, därför försöker många fylla ut detta med "intressen" och dylikt.

En flashig/flamsig modeblogg med mycket alkohol och liknande kan upplevas som en tillflyktsort av många, oavsett om den inspirerar till idéer eller dagdrömmar.

Hoppas du fick ut något av detta, tjingeling!

Kira sa...

det som är så bra med din blogg sanna är att den är intelligent och reflekterande, att den (/du) inte bara sväljer sånt som presenteras som sanningar och måsten och presenterar det i samma form som det kom ut. du pratar om mode som koncept och idéer, inte plagg, och det är fantastiskt bra.

Sanna Samuelsson sa...

Haha åh :) menade inte att jag verkligen funderade på att starta en, menade bara som tankelek, men tack för alla snälla ord..!