lördag 6 september 2008

Förvirring

Regnet strilar nedför rutorna vilket gör min något mörka gatuplanslägenhet ännu något mörkare. Bläddrar i olika tidningar och tänker att det är lite roligt att modepressen fortfarande verkar hålla fast vid tanken på att det ska finnas ett viss mängd trender varje vår, sommar, höst och vinter. I.D räknar upp så vitt skilda trender så som spets, bohem, little black dress, grunge, brittiskt, transparent, nitar, konstruerade former, disco, läder och pasteller. Det som först slår mig är att de skulle kunnat räkna upp samma saker förra hösten men även att det här knappast kan kallas för trender. Allt är så förvirrat att det bara blir forcerat att försöka tvinga in de kläder som gjorts för höst- vinter 2008 i olika kategorier. Men människor brukar ju ofta vilja göra det, rubricera, kategorisera, sätta in i fack.

För övrigt, ingen mer än jag som känner ett visst obehag inför American Apparels reklamer som finns i princip i alla tidningar man lägger beslag på? De verkar ha tagit på sig rollen att axla Sisleys provokations-arv. Känns varken särskilt i tiden eller som en produktiv reklamidé, om jag får framföra min ödmjuka åsikt.

3 kommentarer:

Anonym sa...

la mode est mort, le style a ressuscité!

A. sa...

jag tycker inte heller om american apparels reklam. 90-talssleaze liksom. terry richardson och dov charney är bara olika upplagor av samma man; en snuskig jävel som missuppfattats som hipp och modern.

Sanna Samuelsson sa...

Agreed!