torsdag 2 juli 2009

Hope ss10





Hopes ss10-kollektion ska vara delvis inspirerad av kartor, och jag har svårt att tänka mig en bättre tolkning för tillfället. Hope använder sig både av kartor som tryck, av kartor i struktur/skrynkel-mening och genom de konnotationer som kart-läsande ger. Framförallt på herr, men även på dam, ledde dr. livingstone-aktiga hattar och safarijackor tankarna till djungelutforskande och malaria-dödar. Samtidigt har Hope alltid sin något arbetar-romantiska bas att luta sig tillbaka på, och då de kartor som trycktes på flera plagg tydligen ska föreställa kvarteren runt deras butik på Norrlandsgatan(rätta mig om jag har fel) och med fina arbetarskjortor, som jag väljer att tänka på dem som, svarta korta västar, samt snörstumpar i byxhällorna blir det även lite Stockholmsromantik över det. Samtidigt fanns det uppenbart samtida drag som nästan varit obligatoriskt de senaste säsongerna, det vill säga transparensen, den låga grenen på byxorna och kavajerna på båda dam och herr.

Jag tänker mig kollektionen som ett modernt kärleksmöte mellan just Dr. Livingstone, via upptäcksresandekänslan, och Per Anders Fogelström, på grund av arbetarinfluenserna, det vill säga hans Mina drömmars stad-serie, som ledde till att ett underbart litet skrynkligt Hope-barn föddes.

Stylingen var gjord av Ellen af Geijerstam. Ljus och ljud, som tydligen ska ha varit spektakulär enligt källa, jag hann inte dit själv, gjordes av
Andreas Nilsson. Bilderna har jag lånat från
Café och Elle.

1 kommentar:

Alma sa...

det var spektakulärt kan jag lova! rysningar och nära till tårar, faktiskt (så jävla blödigt).