torsdag 17 april 2008

Family matters

Pratade med min älskade syster i telefon nyss. Vi kom, som ganska ofta, in på, öh, mode och hur man klär sig och framförallt varför man klär sig. Det är nämligen ganska intressant att försöka analysera hur man egentligen tänker när man väljer att köpa ett speciellt plagg. Min syster verkar helt fokusera på siluetten, medan jag mer tänker material- och färgmässigt. Kan ha att göra med att hon är mönsterskonstruktionsskolad medan jag inte är det. Min syster vill även att kläderna ska smälta in/harmonisera med hennes kropp(?), vilket jag totalt struntar i. Skaffade mig i ung ålder någon slags frihetlig tanke om att alla plagg är bärbara om man gillar dem, vilket gör att jag nu mer eller mindre struntar i passform och hur jag tar mig i dem.
Vi pratade även om att vissa människor verkar spendera så fruktansvärt lång tid i provrummen när de handlar kläder. Om man testar en tröja och det tar 20 minuter, vad är det egentligen man funderar över? (med risk för att låta som en uttråkad 55-årig man på shoppingrunda med frun)

1 kommentar:

Anonym sa...

ja, de behöver egentligen inte harmonisera med kroppen- men de måste ha kroppen som utgångspunkt.
t.ex. så måste det finnas en rygg med på kroppen, men det gör ju inget om den skulle vara uppbyggd till en puckel...


F.ö. så sitter jag just nu inuti min hudfärgade långa klänning.