onsdag 14 november 2007

Angela hearts Jordan

Det finns en utbredd tanke om att en outfit måste vara symmetrisk för att vara snygg. Det kan nog stämma till viss del. Men den påföljande föreställningen att en symmetrisk klädsel måste innehålla något stort och något litet, liksom för att balansera upp det, är något jag börjat störa mig mer och mer på. För att vara stilenligt klädd måste man alltså matcha en stor tröja med ett par smala byxor, eller ett par stora byxor med en tajt överdel. Detta känns väldigt tråkigt. Det finns en utbredd rädsla för att vara för ”stor”, som att det finns en fara i att rent fysiskt ta upp för stor plats med sina kläder. Har man däremot bara åtsittande kläder på sig, kan man lätt uppfattas som lite desperat och kontaktsökande. Detta gäller, vid närmare eftertanke, kanske mest den kvinnliga delen av befolkningen.
Jag vill slå ett slag för den bylsiga siluetten, och då menar jag inte oversized t-shirt och tajts, utan en som är bylsig rakt igenom. Stora tröjor matchas med stora byxor, gärna i bomull och med låg gren, och med en stor halsduk. Lite som i 90-talstv-serien My So Called Life där karaktärerna klär sig i något slags lite svennigt grungemode. Grunge kanske i och för sig inte känns som den fräschaste modeinfluensen just nu, den är ju som bekant ganska uttjatad men just den här aspekten av den känns inte lika exploaterad. Kanske för att den på något sätt anses lite ful. Dessutom är den ju extremt okvinnlig. Säkert den sämsta klädseln om man vill ”få sig nåt” en fredagskväll. Och det är just DÄRFÖR man ska använda sig av den.


Angela och Jordan från My So Called Life

5 kommentarer:

Anonym sa...

jag känner verkligen INTE för att FÅ NÅT i helgen.
ska köra på det där...

Anonym sa...

Angela i all ära men Jordan? Honom hatade jag alltid. Det vet ju han som alltid förstörde allting. Men den coola gaysnubben då?

Sanna Samuelsson sa...

Alltså jag hatar också Jordan, haha. Hans hår och gitarrspelande är verklgien inte okej. Men rent siluettmässigt gillar jag honom. Gaysnubben är ju mer sympatisk så men hans stil är väl mer lik den som härskar just nu känns det som. Förrutom kanske håret då. Varför kan inte DET håret komma tillbaka?

Anonym sa...

1) Jag drömmer om maffiga storlekar men HUR får man tag på nåt BRA!? Jag skulle vilja ha ett par enorma kostymbyxor i ett par enorma kängor, med en enorm kofta och en enorm halsduk, kombat med mina rätt stora glasögon och gärna en maffig klocka, men hur fan ska jag orka leta rätt på allt det där?!

2) Jag ÄLSKAR "Mitt så kallade liv", laddade ner alla avsnitt till datorn för ett par månader sedan och bingade i mig på ett par dagar. I <3 Ricky 4-ever

3) Det här är en comment till ditt andra inlägg med Depeche Mode: Jag googlade "depeche mode slash" för ett tag sedan och DOG sedan av skam. Prova så förstår du varför.

Sanna Samuelsson sa...

Tina!
Kolla din pappas garderob, något sånt måste det väl finnas? Eller i Andreas, hehee. Eller 2hand. Fast ja, jobbigt. De flesta herrkläder sitter så dåligt på tjejer.

Var hittade du alla avsnitten? Har du kvar dem? Vill också kolla på alla igen..!