fredag 25 september 2009

JJ

Var på JJ-spelningen på Landet häromkvällen. Jag kan inte säga att jag såg dem, eftersom jag stod intryckt bakom en pelare och därför inte såg något alls. Hursomhelst, hade tid att reflektera över det här med att skapa ett intresse, väcka uppmärksamhet, skapa hype(roligt 90-talsord).

1. Om man skapar ett rykte om sig om att vara
hemliga, så kommer de som upptäcker bandet att känna sig utvalda, som att de är del av ett hemligt sällskap som har gemensamt att de känner till och gillar ditt band samt förstås hela tiden undrar vilka som kan tänkas ligga bakom. Detta kan tyckas vara lite paradoxalt när till och med stora dagstidningar skriver om ditt band, eftersom det hemliga då borde försvinna. Men eftersom det hemliga hela tiden betonas, och ses som något ärofyllt och subversivt, så kommer det ligga kvar länge, om man gör det på rätt sätt det vill säga.

2. Ha konserten på ett ställe som är väldigt litet, i kvadratmeter mätt. På det sättet kommer alla som var där säga "det var helt fullt" och "alla kom inte ens in". Samtidigt kommer den hemliga stämningen bibehållas och alla kommer tänka på konserten som en närmast personlig upplevelse.

3. Det är viktigt att det finns kända journalister i publiken. På så sätt kommer alla i publiken att känna sig som att de förstått något speciellt, eftersom dessa är där, och underförstått tagit sig tiden att komma på det här hemliga arrangemanget på det här lilla stället. Det blir som en sorts kvalitetsförsäkran på hela upplevelsen.


4. Det får gärna finnas rykten om att de som befinner sig på scenen under spelningen kanske egentligen inte är det riktiga bandet, utan några helt andra. Spär liksom på mystiken ytterligare.

2 kommentarer:

Philip sa...

Ah… the secrets of hype — UNCOVERED! ;)

Lät det bra då?

Sanna Samuelsson sa...

Haha, EXAKT!

Jo, det lät bra. Alltså det var ju playback, bara sången som var "live" så att säga.