Att tala om någons design som klassiskt med en twist, är ju mer en förolämpning än något meningsfullt i vår tid. Frasen är så utnött att den blivit tömd på mening. Holländska designern Fransisco van Benthum är dock svår att hålla ifrån just den klichéen. Det han gör är nämligen förankrat i den traditionella herrgarderoben, men taget till en modern kontext. Kanske kan man säga att hans design är twistad men med klassiska inslag? Eller att den behandlar klassiskt, men bara som en modern myt, kopplat till manlighet och tradition?
Hans höst/vinter09 med namnet Absolution börjar som en allvarlig historia. Prästkragar, färgen svart, tunga plagg som nästan ser ut att tynga ner modellerna. Sedan övergår den till vitt, grått och beige, som i ett tillstånd av renhet och oskuldsfullhet. Processen fortsätter med rött och rosa, färger som vår kultur sällan konnoterar med maskulinitet, snarare med kvinnlighet, homosexualitet, och i och med detta– synd. Sist av allt kommer det mörka, tunga igen.
Kollektionen verkar gå igenom processen som bikten utgör. Att gå till kyrkan för att bikta sig är att gå till en institution som har makten att rena. Ångern i sig är viktig, men utan själva kyrkan som legitimerar ångern blir den meningslös. Efter bikten är man renad, men hela synd-begreppet innefattar ju och förutsätter ett oundvikligt fall igen, som medför ny ånger och ännu ett biktmoment.
1 kommentar:
Thomas här, tänkte höra var analysen är? :DDDD
Skojja ba det är Jakob. Gillar kjolen överst.
Skicka en kommentar