Innan den industriella revolutionen, och den möjlighet att producera kläder till en lägre kostnad som kom med den, var kläder(och övriga textilier) en av de mer dyrbara delarna av ett hem. En genomsnittligt fattig person ägde oftast bara en uppsättning kläder som användes tills de var bokstavligen utslitna. Kläder, tillsammans med ädelstenar och smycken, användes ibland också som betalning när det inte fanns tillgång till guld eller valuta. Detta är något som vi alla kan kontemplera över vid nästa Acne-utförsäljning.
Källa: Diane Crane "Fashion and Its Social Agendas" University of Chicago Press 2000
tisdag 23 september 2008
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Den postmoderna människan skapar identitet genom ett ihopplock av plagg från H&M, Comme des Garcons och vintageplagg.
Har värdet förflyttats från material och ting till identiteten? "Vad är du?" istället för "Vad har du?".
Är verkligen identiteten så mycket värd numera? Jag tycker mig se en förflyttning från den egna identiteten till individens deltagande i nätverkets (bestämd form) skapade värdegrund samt gemensamma identitet. En fråga om "Vad är du?", inom ett bestämt nätverk, och dess kontext.
Men jag kan säkerligen ha alldeles fel. Och måhända, alldeles offtopic.
Skicka en kommentar