onsdag 26 januari 2011

En ynka trosa

Jag stannar sällan längre än tio minuter i underklädesbutiker. Det är så lång tid jag kan stå ut därinne innan jag måste gå ut, ta tio djupa andetag alternativt hetslukta lite på schampo på Åhléns. Det finns något lite förolämpande över hela miljön. Sex, för det handlar det väl om- kom inte och säg något annat, är så banalt här. Förhoppningar om uppskattning och extas hänger på små plastgalgar. De finns i polyester och bomull, spets och siden. När jag besvärat snurrar runt därinne kan jag inte riktigt låta bli att tänka att det butiken egentligen säljer är besvikelser. Idéer om ett estetiskt sex och kroppar som smälter ihop med plaggen och blir till någon slags parfymerad helhet. Tonårstjejers drömmar om det perfekta sexet. Och vuxna kvinnors?

Att man kan vilja bära fina underkläder är förstås inget märkligt. Det är anledningen till att jag själv väljer att försöka bestiga dessa trosberg till helveten då och då. Men jag har alltid känt att man måste leva upp till sina underkläder, förstår ni vad jag menar? Det finns i princip två underklädesgenrer för kvinnor. Den ena är den söta, pastelliga och den andra är den tuffa, gothiga, lite lyxigare varianten. Den första signalerar något sött, barnsligt nästan medan den andra signalerar vuxenhet och dominans. Så där har vi det, de kategorier vi kan välja på. Undergiven/dominant. Just de två porrkategorier jag helst inte vill placera min sexualitet i? Vad finns det då kvar? Sportunderkläder? Nä-ä.

Vill understryka att detta inte är en kontaktannons efter "snygga underkläder". Men är det bara jag som får grava existentiella problem av att försöka köpa en ynka trosa?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Klockrent sagt, jag är dödstrött på att köpa vita enkla bomullsgrejer bara för att jag inte vill ha porrunderkläder. Det måste väl finnas ett mellanting? Som är funktionellt mn snyggt? Vet att det finns en fantastsk designer i New York som jag inte minns namnet på som gör kubistiska grejer, supersnygga och coola. Säkert asdyra och pyttesmå.

Frida sa...

Lustigt, jag är likadan men när det gäller duschkrämer och schampoo. Tycker det är skitsvårt att hitta dofter som inte bara skriker "liten fluffig rosa" alternativt "man.".
Har helt gett upp att kunna köpa något jag _gillar_, istället försöker jag hitta något utan doft så jag slipper lukta tonåring.

I underklädesväg har det dock aldrig hänt, men där gillar jag ju vad jag hittar (om än inte i Sverige).

Sanna Samuelsson sa...

Anonym: Ja, det finns säkert alternativ! Men de är så satans dyra. Jag vill inte köpa American apparell heller, pga deras allmänna vidrighet. Jag har på riktigt funderar på att börja sy egna. Fina. Annars funkar förstås H&M:s bomullsbasalternativ.(framför allt när allt förutom ren bomull ger en typ utslag) Men hur kul är det, i längden?

Frida:
Jag förstår vad du menar! Jag tänker att man kan låta allt hänga på parfymen... Så får resten vara neutralt. Det är ju ändå dåligt för hyn att smörja in den i massa parfymerad sörja. Själv kör jag på en parfym som ska lukta manskön. Obstinat som man är... :)