tisdag 22 juni 2010

Hälsningar från Beirut


Lite försenade hälsningar från Beirut, Libanon. Jag hade innan helt missat protesterna mot att H&M etablerar sig i Israel. Var tydligen tvungen att åka till en helt annat land för att uppmärksamma dem. Tycker det säger en del om (den borgerliga) medierapporteringen i vårt land. Företaget ska etablera sju butiker i landet i år enligt Sydsvenskan, (Arbetaren skriver också om det) samtidigt som Israel ockuperar och isolerar palestinska områden. Helt förkastligt, oui?

8 kommentarer:

http://facebook.se/helena.pataki sa...

Men du måste ha missat det. Stod faktiskt i allt från Metro till Sydsvenskan (Skåne). Skedde samt protester utanför Malmös H&M butiker också.

Sanna Samuelsson sa...

Ahaaa... Kanske bara jag som var för ouppmärksam då? Fast jag syftade nog mest på de större dagstidningarna, dvs. SVD och DN. För de har väl inte skrivit om det, eller?

Janus sa...

Jodå. Jag läser bara DN, och jag visste om det.
Vad menar du egentligen med den "borgerliga medierapporteringen i vårt land"? Att borgare inte bryr sig om annat än kapitalism? För det e vad jag läser in i ditt citat.
Enligt mig så har vänstermänniskor uppfattningen att de själv bara har (motför högerblocket) möjligheten att känna empati och humanism, och därmed ensamrätt på det.
Har jag fel?

Anonym sa...

Janus,


Empatisk förmåga är något de flesta människor har. Frågan är hur grundläggande man anser att denna förmåga är. Här någonstans börjar politiken.

Politik handlar om hur man närmar sig begrepp som empati och kapitalism. Bor man i ett land där majoriteten av medierna är borgerligt ägda, får man således räkna med att nyheter presenteras på ett språk som tar kapitalismen för given, som något naturligt, och att empati också definieras utifrån detta språk.

Du får gärna förklara för mig hur Moderaterna tänker i termer av empati och kapitalism när de menar att: "Företagande, konkurrens och valfrihet är krafter som utjämnar skillnader mellan människor och bidrar till ett samhälle som präglas av gemenskap och solidaritet". Vad kommer här först? En tro på ekonomisk maximering eller empatisk förmåga? Är empati lika viktig som tillväxt, när den senare ses som en förutsättning?

Är det därför Sveriges borgerliga politiker säljer ut allmännyttan, slaktar a-kassan, gör skolan till en företagarfabrik ("Skolan ska inte vara rolig", säger Jan Björklund), skapar yrkesutbildningar (vägen och klasstillhörigheten utstakad) istället för IV-program för samhällets hopplöst läströtta arbetarbarn, och vill lägga skattepengar på en stor motorväg?

Den borgerliga politiken upprätthåller kapitalismen och ett statustänkande där mer alltid är bättre än mindre. Hur detta främjar empati, förstår jag inte, i och med att kapitalismen inte direkt närmar sig kännande människor utan systemvarelser vilka rör sig längs marknadsekonomins parametrar.

Men, det är ju också det demokrati handlar om: kritiska diskussioner. Vad menas med empati?

Det är när vi börjar ta orden för givna som vi riskerar att urholka en viktig dimension av politiken. Tyvärr så verkar inte dagens politik ha känt så långt.


P.P. Olin

Janus sa...

Olin,

Intressant kommentar.
Jo, precis som du säger så ser jag kapitalismen för given såsom de borgerliga partierna. Olika statsskick har väl provats genom tiden, och så vitt jag vet så är kapitalismen den minst dåliga (såsom ngn känd ekonom sade det har jag för mig, el churchill?), utifrån det jag känner till. Det finns kanske ngt bättre sätt, det återstår väl att se.

Jag tänker inte försöka förklara det Moderaterna säger. Självklart kommer väl ekonomisk maximering för dem först. Annat vore jag förvånad över. Det jag tror är att de ser den ekonomiska tillväxten som viktigare än empati för det e den som tar det kapitallistiska samhället framåt. Så konstigt vore det om de såg empati som lika viktigt eller viktigare.
Själv tycker jag att empati borde vara lika viktigt i ett samhälle, och att det borde spela in en större roll i politiken och samhället än vad den gör nu.

Det jag reagerade mot, vilket inte stod så tydligt i Sannas blogginlägg, utan som jag läste mellan raderna var att vänstern så ofta försöker utmåla högern som hjärtlös, egocentrisk och girig.
Det e visserligen inte svårt att förstå varför vänstern tar till denna taktik, men det gör mig enormt upprörd.

Jag borde egentligen försvara allt som du pekar ut, men det e inte rätt tycker jag, för jag kan inte stå för allt det.

Jan BJörklund tycker jag e knäpp i skallen. Och att sälja ut allmännyttan kanske inte e det bästa.

Strunt samma. Jag e rätt kass på att argumentera och diskutera politik kl 1.20 på natten när jag vill sova. Du har ialla fall rört tilll lite funderingar i mitt huvud, även om jag inte tror att jag kommer att rösta rött.

J.J.Janus

miriam sa...

det kliar i händerna när jag läser alla kommentarer och dina texter. jag är bara allmänt trött på alla vänster människor/kommunister.
vi måste ut ur eu och börja bygga upp vårt samhälle, igen, från grunden. sluta jämföra oss med andra länder/lägga sig i, de har sina ledare ect som vi har här i sverige, skillnaden är prioriteringar. just nu känns allting bara som ett enda hyckleri, vi ska visa oss så fina utåt, hjälpa alla, i alla länder när vi själva inte mår bra. med alla pengar som vi ger bort kunde vi bygga upp vårt land med, hjälpa fattiga ect. men om man säger det "högt" så är man plötsligt självisk och egoistisk.
jag läste även ditt inlägg högre upp, när du besökte en moské. du beskrev allting så fint och jag fick en känsla av att du ville förmedle en samhörighet bland dessa människor till oss läsare? (påpeka om jag uppfattat det hela fel!) men du ska bara veta vad de har för värdeingar och vem de ber till .. jag förstår hur du såg det hela, från din synvinkel eftersom att du (nu gissar jag!) inte har några förkunskaper om islam men det är inte så fint som det verkar. du har bara sätt ytan. orkar inte berätta det hela men bara det att de ber till Muhammed som var gift med en 9 åring ger mig avsmak, ser ingenting fint med detta.. men allt handlar om hur påläst man är, förstår att du bara beskriver det som du kände just då men det är även bra om du får en "sann" bild av det hela också, om du nu inte blundar för det, som tyvärr många svenskar gör. det skulle jag säga är förkastligt!

Sanna Samuelsson sa...

Miriam, jag ville absolut förmedla en samhörighet med de andra i moskén. För det var vad jag kände då. Du antar att jag inte har några förkunskaper om islam. Detta är felaktigt. Jag har antagligen lika bra förkunskap som du säger dig ha. Men vi fokuserar på olika saker. Att du inte "orkar" berätta tyder jag som att du själv kanske inte har full koll på islam.

Man får nästan känslan, utifrån din kommentar, av att någon med från början väldigt negativ bild av islam och muslimer berättat ganska lösryckta delar för dig som du baserat din förkunskap på. Jag kommer på mig själv med att undra om du 1) någonsin har varit i ett muslimsk land, och 2) känner några muslimer, och eventuellt 3), om inte (vilket jag misstänker) varför du då uttalar dig om detta med så säker ton?

Anonym sa...

Sí sí.