måndag 3 maj 2010

Om identiteter och att gömma iphonen i fickan

Se inte så nöjd ut!

Jag vill reservera mig innan ni börjar läsa det här inlägget. Det kommer att handla om mig. Mig i egenskap av obekväm i 1:a maj-tåget. Ni får tycka att jag är en ytlig jävel med fokus på helt fel saker, det är upp till er. Nu börjar det. Inlägget! Jag gick i syndikalisternas tåg på 1:a maj. Inte för att jag är aktiv i rörelsen, men som sympatisör. I politiska sammanhang känner jag mig alltid som en sån jävla katt bland hermelinerna. Eller kanske en hermelin bland katterna, snarare.

Jag förstår att det inte syns på mig vilka politiska sympatier jag har. Det är ett medvetet val, förstås. Men varenda gång jag hamnar i sammanhang där folks viktigaste identitet är den aktivistiska känner jag mig alltid så småborgerlig. Gömmer iphonen i fickan liksom, även fast det inte spelar någon roll! Att min utsida inte riktigt korrelerar med insidan är ett medvetet val. Vill vara mångsidigare än så. Men ibland när man får känslan av att ingen förstår det, då blir man lite ängslig.

Samtidigt blev det så tydligt för mig hur man så ofta gör avkall på just det politiska för att det passar en för tillfället. När vi gick förbi Kungliga slottet och tåget skanderade om hur alla de 800 rummen borde bli bostäder istället tänkte jag på att Ann-sofie Back, Lovisa Burfitt och Behnaz Aram med flera gjort specialdesignade klänningar för att uppmärksamma prinsessbröllopet. Sen när är det okej egentligen? Och när en av de fackligt aktiva syndikalisterna som gör en blockad mot Berns på grund av att de sparkat obekväma som tidigare arbetat som städare höll tal om deras kamp skämdes jag. Jag vet att jag antagligen kommer gå dit igen, liksom. Jag vet inte riktigt vart jag vill komma med det här. Kanske till att det gör ont när ens olika identiteter kolliderar. Men det kanske är meningen- att man ska tvivla på sig själv. Annars stagnerar man, antar jag.

5 kommentarer:

Anonym sa...

bra skrivet! känner igen mig.

Benjamin sa...

Men är det inte i kombinationen av de två vi får en sympatisk modemänniska och vettig syndikalist?

Anonym sa...

Vad gör en "vettig" syndikalist? Lär sig att leva med dubbelmoralen? Står i absolut tystnad och förstår varför blockader kommer till skott? Är det sedan förståelsen som gör en individ till en "sympatisk modemänniska"? Men om förståelsen är tyst?

Fashion week: Hur beter sig då den "sympatiska" modemänniskan tillika "vettiga" syndikalisten? Enligt resonemanget ovan: Behåller status quo.

Det är just "modemänniskans" till synes apolitiska hållning som i många fall är problemet. Varför kan inte hon/han uttrycka sin politiska identitet? Jag misstänker att många är ganska höger inom modebranschen, om man nu ser till flertalets handlande.

Om jag nu har missförstått dig, Benjamin, ber jag om ursäkt. Utveckla gärna ditt resonemang!


K.D.

Anonym sa...

Det är så stort av dig att blotta och stå för alla dina sidor. Tankar, veligheter, svagheter, etc.

Anton sa...

Äsch... Det är väl inte så konstigt att vara både modeintresserad och syndikalist. Dilemmat Berns är väl inget dilemma - man kan gå dit när dte inte är fackliga konflikter, men under tiden Berns är i blockad så sätter man förstås inte sin fot på stället.