tisdag 28 oktober 2008

Vapen och pojkmodeller

I senaste Bon har upprörda läsare skickat in insändare angående föregående nummers modereportage Happiness is a Warm Gun av fotografen André Wolf och stylisten Yoko Miyake. Reportaget tolkar den amerikanska trenden Open Carry- det vill säga att bära vapen synligt och ställer frågan är ett rykande vapen höstens hetaste accessoar? Läsarna har reagerat på vad de verkar tycka är en glorifierad bild av vapenbärande. Det första jag tänkte på när jag såg reportaget var hur bra det faktiskt är(!!!), pojkmodeller i stickat bärandes skjutvapen blir på något sätt väldigt effektfullt.

Hursomhelst, människor opponerar sig självklart, även om tanken att ett modereportage i Bon skulle leda till några skolmassakrar i Sverige(möjligtvis skulle det kunna leda till ett på Riche) är ganska absurd. Tydligen var det så känsligt att Madeleine Levy fick skriva ett direkt
svar/förklaring på DN.se och lägga till ett beklagligt nog till tidigare nämnda fråga om skjutvapnet som höstens accessoar... Hur kommer det sig att människor alltid tolkar modereportage eller moderapportering i övrigt som positiva? Att ett vapen i Bon tolkas som att Bon anser att vapen är något positivt? Det är verkligen inte självklart någon annanstans, snarare brukar ju det ibland ganska närliggande moderna socialrealistiska fotografiet ses som ett sorts neutralt upplysande(tänk Mary Ellen Mark eller Nan Goldin t.ex.) Men detta anses uppenbarligen modevärlden inte vara kapabel till- istället tolkas det utan undantag som ett sorts storögt och oreflekterat uppvisande av saker som uppfattas som häftiga.

Beskuren bild ur Bon 45/2008

4 kommentarer:

manfred sa...

"Hur kommer det sig att människor alltid tolkar modereportage eller moderapportering i övrigt som positiva?"

för att modetidningar försöker kränga produkter!? modetidningar har aldrig kritiserat etablissemang eller skapat något nytt. bara speglat vad vi tycker är "häftigt" just nu och försökt göra pengar på det.

tnxzs 4 asking

Sanna Samuelsson sa...

Ja, självklart försöker de kränga produkter, dvs kläder, inte vapen? Och det finns också modetidningar med andra agendor än det, att göra kommentarer till sin samtid t.ex. Man kan inte vara så endimensionell att man tror att yta enbart är yta, om någon förstår vad jag menar.

Kalle sa...

undra om det skulle finnas en marknad för pluggade kopior att sälja som accessoarer, inte mig emot!

ÅÅÅÅH! en svartkromad desert eagle!
http://www.impactguns.com/store/media/magnum_research/mag_de50_blackchrome.jpg

GIVE!!!

Anonym sa...

De som tilltalas av bilderna och ser vapnen som objekt som höjjer den egna statusen. Tolkar bilderna efter vad som illusteras, det är snyggt och trendigt med vapen. De kommer förmodligen inte köpa kläderna utan stjäla dem, med en synlig pick i hölstret, vilket kanske får Levys annonsörer att "dra näsan ur blöt". Allt annat vore ju att ropa på censur har jag förstått av Levys kommentar. Att hon i samma andetag säger att hon vill väcka debatt är paradoxalt och framstår därför mer som att hon vill göra sitt jobb till något mer än vad det är. När etiken saknas blir slutprodukten vulgär.....