onsdag 30 januari 2013

Former indietjej rap


Jag ser att du tittar på mig
och jag förstår vad du tror
Du tror att du kan köra
med mig
Att jag skulle vara bra
att ha med till dina
borgerliga föräldrar
som jobbar med kultur
att jag skulle vara klädsam
vid din sida.
Att jag skulle finnas där.
Att jag skulle kanske vilja
gifta mig
någon gång
när jag insett att det är
for the best
och slutat tänka så mycket på
patriarkatet.
Du i dina glasögon
i din klädsamt skrynkliga skjorta
och bok av valfri svår akademiker
slash filosof
som insuinerande sticker upp
ur fickan på din duffel.
Du har en mössa
och ett borgerligt hjärta
jag vet vad du är för en,
du har en idé om mig
och du kommer aktivt försöka
kväva allt som inte passar in i den
och du kommer kanske kalla
mig för
din fästmö.
All I have to say to you is
Get real
för det kommer inte
att hända.

Inga kommentarer: