Den här länken skickades runt innan helgen. Varuhuset NK har tillsammans med trendexperten Stefan Nilsson gjort något som de kallar för Occupied. Det är en butiksyta vars namn anspelar på Occupy-rörelsen och som säljer olika "medvetna" designprodukter. Till exempel ett lakansset som ser smutsigt/slitet ut och en sparbössa i form av en bedjande kvinna på knä.
Det hela är otroligt märkligt. NK försöker på något sätt associera sig med den sociala och politiska rörelse som Occupy är. Jag gissar att det är på initiativ av trendexperten i fråga. Sådana verkar ha en tendens att inte kunna skilja på trender och allmänna tendenser i samhället, efter vad jag förstått efter att ha läst alla de otaliga artiklar där den yrkesgruppen figurerar. Det är märkligt framförallt eftersom Occupy handlat mycket om att kritisera kapitalismen, ur ett slags sunt förnuft-perspektiv.
Det är lätt att skratta åt det hela. Men jag insåg att Occupied på NK besvarar en fråga jag länge funderat på. Nämligen: kan man göra lifestyle av allt?
Svaret är alltså nej.
Tack.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar